Jonker & Schut als logistiek partner van Van Vliet Duurzaamhout
Jonker & Schut, specialist in poedervormige zuivel, rijdt al jaren vrachten van en naar voornamelijk Frankrijk, Duitsland en de Benelux. “De grootste klant voor onze transporttak zijn wij zelf”, vertelt Jan Schut. “Wat bij ons in opslag staat, vervoeren we naar onder andere Frankrijk. In het kader van duurzaamheid maar ook voor het economisch rendement wil je natuurlijk graag teruglading hebben voor je vrachtwagen. Op zoek naar mogelijkheden bood Van Vliet Duurzaamhout een mooie kans. Sinds we elkaar hebben gevonden in die samenwerking, neemt Jonker & Schut wekelijks drie tot vier vrachten mee vanuit verschillende locaties in Midden-Frankrijk, in de regio Tours/Limoges. Dat zijn volle trucks met o.a. gebundelde kastanjehouten palen, die vanaf de zijkant of via het dak met een voorlader worden geladen. Bij Van Vliet in Langbroek worden ze dan weer met een grijper gelost. Ik denk dat we al wel tien jaar rijden voor Van Vliet. In elk geval veel te kort, want we zijn er heel blij mee.”
Opslag, productie en distributie
Sinds 1987 hebben meerdere generaties Jonker & Schut gerund. “Mijn vader Erik is een van de twee oprichters”, zegt Jan Schut. “We begonnen als douane-expediteur en breidden de dienstverlening uit met een stukje opslag. Toen volgde de vraag: als je het toch in opslag hebt staan, kun je het dan ook ompakken en verpakken? Wat we in bigbags krijgen, gaat er bijvoorbeeld in bulk weer uit. Later zijn we ons ook gaan richten op productie: van de verschillende componenten zuivel maken wij diverse producten. Transport kwam er in 2001 voorzichtig bij; dat begon met een vrachtwagen om ook af en toe wat transport in eigen beheer te kunnen doen. Later breidde zich dat uit met nog een vrachtwagen. Op dit moment hebben we 120 eenheden."
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Bij Jonker & Schut is duurzaamheid een belangrijk hoofdstuk. Ze hebben een grote hoeveelheid zonnepanelen op het dak en wassen het wagenpark met gerecycled water in hun eigen wasstraat. In het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen voldoet het wagenpark aan de strengste emissienorm, een lage CO2 uitstoot en brandstofverbruik. “Dat is nog wel diesel, want de actieradius van elektrische trucks is voor internationaal vrachtverkeer te klein waardoor je te vaak stilstaat. Dat is iets voor de toekomst; ik ben ervan overtuigd dat daarin nog een flinke verschuiving gaat plaatsvinden.”
Terug naar het overzicht