Een niet alledaagse vraag: hout voor een Vikingschip
“Het is voor ons geen dagelijkse kost, hout leveren voor een Vikingschip. Gelukkig hadden we al wel ervaring met het werk van de altijd enthousiaste en ambitieuze Coos van den Hoek. Een aantal jaren geleden trokken we met hem op als partner en houtleverancier bij de bouw van de Krommerijnder, een naar origineel model herbouwde trekschuit die eeuwenlang over de Kromme Rijn voer. Dus toen Coos in de zomer van 2017 bij ons kwam om zijn idee over de bouw van een Vikingschip te bespreken, wist ik meteen dat het serieus was”, vertelt Ernst-Jan Damen, directeur bij Van Vliet Duurzaamhout.
Coos wist ruim dertig vrijwilligers enthousiast te krijgen voor de bouw van het historische schip. Ernst-Jan: “Coos is altijd op zoek naar de mogelijkheden hoe iets wél kan en weet wegen en paden te bewandelen waar anderen misschien afhaken. Zo ook de bouwlocatie van dit project. Hoe mooi en toepasselijk: drie jaar lang werd er in de Vikinghal, zo heet de oude sporthal echt, hard gebouwd aan het schip. Het bleek uiteindelijk nog een hele operatie om het schip uit de hal te krijgen.”
Van Krommerijnder naar Vikingschip
“Ooit was ik betrokken bij een project waarbij we vijf Vikingschepen bouwden als decor”, vertelt Coos. “Hier ontstond bij mij de wens om een keer een echt Vikingschip te bouwen, maar ik wist niet hoe. In plaats van het Vikingschip, besloot ik samen met een groep vrijwilligers eerst een platbodem, de Krommerijnder, te bouwen. De Krommerijnder maakt nu tochtjes op de Kromme Rijn. Met deze ervaring besloten we de uitdaging aan te gaan en een echt Vikingschip te bouwen. Het schip is volledig door vrijwilligers en jongeren met een rugzakje gebouwd. We vonden ook een flink aantal sponsoren die een onderdeel van het schip hebben geadopteerd. Zo konden we de bouw financieren.”
Enthousiaste jongens van Van Vliet Duurzaamhout
Voor Coos is Van Vliet Duurzaamhout een vaste partner: “Zij hebben natuurlijk het benodigde eikenhout, daarin zijn zij heel sterk. Daarnaast zijn het ontzettend enthousiaste jongens die graag helpen bij projecten die goed zijn voor de gemeenschap. Zelf ben ik helemaal niet handig, ik heb nog geen spijker in het schip geslagen. Maar gelukkig heb ik anderen kunnen enthousiasmeren.”
Geschikt hout
Ernst-Jan: “Er zijn voor het Vikingschip planken en balken gezaagd in afmetingen die wij niet wekelijks op de houtwerf binnen krijgen. Zo zijn er balken in verwerkt van maar liefst 55 cm dik voor de voor- en achtersteven en een eiken kielbalk van één stuk lengte van ruim 9 meter. Veel van het eikenhout komt uit Frankrijk, in het hart van de Périgord, waar wij al tientallen jaren succesvol samenwerken met een familiezagerij. Maar ook een aantal stukken hout hebben we lokaal in Nederland gevonden.”
Uniek schip in haven Wijk bij Duurstede
En zo komt het dat er na 1200 jaar in Dorestad, het huidige Wijk bij Duurstede, weer een heus Vikingschip in de haven ligt. Het Wijkse Vikingschip is een nagebouwd vrachtschip van 14 meter lang. De Vikingen voeren met het originele schip met handelswaar op en neer tussen Denemarken en Dorestad.
Vaartochten met passagiers
“Iedereen die betrokken is geweest bij dit project mag echt supertrots zijn. Wij zijn het zelf in ieder geval ook en hopen binnenkort aan boord te mogen stappen met de volle wind in de zeilen! Wij zullen je op de hoogte houden wanneer je zelf kan gaan meevaren op het Vikingschip. Momenteel wordt de boot getest en klaargemaakt om hopelijk deze zomer nog de eerste tochten met passagiers te gaan maken”, besluit Ernst-Jan.
Terug naar het overzicht